Co u firem znamená udržitelnost


V posledních letech slyšel asi každý z nás o „udržitelném hospodářství“. Je to trend, který by se měl začít stále více prosazovat. Většinou jej pak vnímáme ve spojitosti s přírodou, kdy znamená vést firmu tak, aby se způsobené škody na přírodě dokázaly samy zacelit.

Pravdou však je, že to mnoho podnikatelů vidí poněkud jinak, a udržitelnost Schoeller Allibert má pro ně poněkud jiný význam. Ten je pro ně mnohem důležitější, než ten, který mu přisuzuje běžný člověk. A to je potřeba mít na paměti, když slyšíme třeba v reklamě, že daná firma pracuje „udržitelně“.

udržitelnost je dnes důležitější než kdy dřív

Zde se totiž často nemyslí udržení naší planety v obyvatelném stavu, což by mělo být hlavním cílem, nýbrž schopnost firmy udržet se na trhu. A to jsou dvě naprosto rozdílné věci, přičemž je jasné, která je pro akcionáře a ředitele ta důležitější. Pravdou je, že snížení dopadů výroby na životní prostředí není levnou záležitostí. A pokud firmě nepřinese zisk, jsou to pro ni výdaje, které si nemůže dovolit. I to je důvod, proč se je snaží minimalizovat, ačkoliv si dávají nálepku „udržitelná firma“.

firmy stále produkují mnoho odpadu

Často pak dělají jen skutečné minimum, aby mohli toto označení používat, ačkoliv dopad je ve skutečnosti jen mizivý. Ovšem díky tomu si jejich výrobky koupí více lidí, což jim skutečně umožní udržet se na trhu.

Není totiž potřeba zastírat, že dnešní tržní prostředí je skutečně tvrdé, a konkurenční boj málokdy čestný. I kdyby tedy daný podnikatel tedy skutečně chtěl vyrábět co nejšetrněji k životnímu prostředí, velmi brzy zkrachuje, neboť bude mít vyšší náklady a nebude tak konkurenceschopný.

Pokud tedy chceme skutečnou změnu, bylo by potřeba upravit zákoník, a to nejen v českém, nýbrž v celosvětovém měřítku. Jinak se totiž bohužel téměř nic nezmění, což pro nás bude mít katastrofální důsledky. Některé z nich můžeme pozorovat již dnes, a to není něco, o co by měl kdokoliv z nás stát.